Merces

Blog

ook kleinere schoolbesturen kunnen meer zelf doen

Toon
Griffioen

Groot regelt het zelf wel…
Veel grote schoolbesturen hebben HRM- en Finance expertise in eigen huis. Logisch, want het gaat vaak om grote aantallen medewerkers, waarbij op basis van routine een aantal vaste personeelsdiensten wordt geleverd, zoals salarisberekeningen en –betalingen, afdrachten. Daarnaast is er de financiële administratie met inkomende en uitgaande facturen, betalingen, financiële verantwoording, begrotingen, overzichten ten behoeve van het management, etc. Ook vindt er vaak vanuit de betreffende stafafdelingen advisering plaats aan management en individuele werknemers. Grotere schoolbesturen hebben vaak ook aanvullende regels en processen die allemaal worden gemanaged en uitgevoerd door die afdelingen. Kortom, daar leveren wij vaak onze software en geven we alleen technisch-functionele ondersteuning wanneer nodig, aangevuld met bijzondere expertise op afroep.


Klein en middelgroot besteden vaak uit
Kleine en middelgrote schoolbesturen hebben dezelfde routines en advisering nodig maar minder werknemers en dus minder financiële middelen om het brede palet aan expertise en menskracht in huis te hebben. Zij besteden dit dus uit, dat is een logische keuze. Echter vaak gebaseerd op traditionele, handmatige processen en op standaards vanuit het betreffende administratiekantoor dat gebruik maakt van traditionele software. Niets mis mee, maar er is al enige tijd een alternatief…


Het kan anders, goedkoper en beter
Sinds de komst van de moderne, intelligente software van HR2day kunnen we processen anders (lees: efficiënter) inrichten. Hierbij wordt veel dubbel en handmatig werk, inclusief signalering en controles, automatisch wordt geregeld en vindt de invoer en verwerking direct plaats bij de bron: medewerkers voeren o.a. ziekteverzuim, verlof en declaraties zelf in en het systeem zorgt dat de juiste acties, zoals goedkeuring of melding door het systeem worden opgestart. Papieren formulieren verdwijnen en alle relevante informatie wordt in het digitale personeelsdossier bewaard. Moderne software zoals HR2day is goed in routinewerk zodat uw HRM- en Finance medewerkers tijd hebben voor de uitzonderingen. En als u die medewerkers niet hebt, dan helpt Merces u verder met een tijdelijke of langdurige oplossing waarmee u veel geld bespaart: onze deskundige servicedesk en werkplekbegeleiding. Daarmee gebruikt u expertise als het nodig is. Zowel voor operationele invoer in systemen als eenmalige jaarlijkse acties zoals bijvoorbeeld het opstellen van de begroting en uw jaarverslag.


AK 2.0….
De digitalisering van processen is juist voor kleine en middelgrote besturen de kans om te kiezen voor een goedkopere en efficiëntere oplossing in plaats van uitbesteden aan een traditioneel administratiekantoor. Wij van Merces noemen dat AK 2.0, niet bijster origineel, maar het doet wel wat het belooft: een individueel dienstenarrangement met behulp van moderne middelen tegen een scherpe prijs! Natuurlijk is het wel noodzakelijk om de processen optimaal te digitaliseren. Wij merken dat medewerkers net zoals bij thuiswinkelen op internet, snel gewend zijn. En dat alles implementeren wij voor u op basis van een vooraf opgesteld en beknopt veranderplan, gebaseerd op hoge kwaliteitsstandaarden en jarenlange ervaring.


Afscheid nemen doet pijn (?)
Wij merken in gesprekken met schoolbesturen dat zij in eerste instantie vaak opzien tegen het afscheid nemen van hun huidige leverancier. Tenslotte weten die schoolbesturen wat ze hebben. Maar tegen welke prijs? En past de dienstverlening nog bij de dynamiek van nu? Als u bijvoorbeeld veel vervanging moet regelen, hoe snel is uw administratie dan weer bij?


We komen op de koffie
Wij dragen graag bij aan meer geld voor het onderwijs door uw administratiekosten te helpen verlagen en de dienstverlening aan uw medewerkers en management te verbeteren. Hoe? Laten we een afspraak maken: u regelt de koffie, wij de koekjes en wij vertellen u graag hoe snel en goed u de stap kunt maken. En wij laten u graag meekijken bij klanten die deze stap al gezet hebben. Uiteraard adviseren wij u ook om te wachten als blijkt dat u beter voorlopig alles bij het oude kunt laten. Graag tot ziens!
Eigenlijk zijn we al onderweg, goed nieuws brengen is leuk!